Humboldt-Universität zu Berlin

Publications

 

Books

Modernist Melancholia: Freud, Conrad and Ford. Basingstoke: Palgrave Macmillan, 2015.

 

Edited Volumes

Fiktionalität im Vergleich der Künste und Medien, co-edited with Irina Rajewsky. Weltliteraturen. Berlin: De Gruyter, Oktober 2016.

 

Essays

“Crossdressing auf Shakespeare’s Bühne.” Kulturelle Inszenierungen von Transgender und Crossdressing: Grenzüberschreitende Lektüren vom Mythos bis zur Gegenwartsrezeption, edited by Anne-Berenike Rothstein, Transcript, 2021, pp. 11-35.

“‘So good that he is good for nothing’. Francis Bacons Umwertung der Werte.” Der Essay als ‘neue’ Form, edited by Andreas Mahler, Wolfenbütteler Abhandlungen zur Renaissanceforschung 38, Harrassowitz-Verlag, 2020, pp. 157-170.

“Hamlet, the ‘Two Cultures’ and the Public Author: Ian McEwan’s Nutshell.” GRM 69.4 (2019), pp. 441-456. (peer-reviewed)

“Nadine Gordimer (1991).” Nobelpreisträgerinnen: 14 Schriftstellerinnen im Porträt, edited by Claudia Olk and Susanne Zepp, De Gruyter, 2019, pp. 131-152.

“Eigentum in der Krise: Eifersucht und Oikonomia auf der frühneuzeitlichen Bühne.” Das Haus schreiben, edited by Christina Schäfer and Simon Zeisberg, Episteme in Bewegung. Beiträge zu einer transdisziplinären Wissensgeschichte, Harrassowitz-Verlag, 2019, pp. 209-228.

“Reform, Reformation and Accumulation in the Henriad.”  Anglistentag-Proceedings 2017: The Reformation in the English-Speaking World. Wissenschaftlicher Verlag Trier, 2018.

“Ökonomie und Politisches Kalkül – Macbeth und die Reformation.” Shakespeare-Jahrbuch 154 (2018), pp. 106-125. (peer-reviewed)

“A Letter from a Gentleman in Cambridge: zur Abwicklung des Humanismus in der City Comedy.” Humanistische Ökonomien des Wissens, edited by Judith Frömmer and André Otto, Zeitsprünge: Forschungen zur Frühen Neuzeit 21, Heft 3/4 (2017), pp. 239-258.

“Fiktionale Geometrie. Die vierte Dimension im literarischen Gedankenexperiment.” Fiktionalität im Vergleich der Künste und Medien, edited by Anne Enderwitz and Irina Rajewsky, Weltliteraturen, Berlin: De Gruyter, 2016, pp. 167-186.

“Einleitung.” With Irina Rajewsky. Fiktionalität im Vergleich der Künste und Medien, edited by Anne Enderwitz and Irina Rajewsky, Berlin: De Gruyter, 2016, pp. 1-18.

“Speech, Affect and Intervention in Joseph Conrad’s Chance.” Centennial Essays in Joseph Conrad’s Chance, edited by Alan Simmons and Susan Jones, Amsterdam: Brill, 2016, pp. 36 – 52.

“Loving ‘without thought of self’: Sin and Repentance in Lizzie Leigh and Other Stories.” Evil and Its Variations in the Works of Elizabeth Gaskell: Sesquicentennial Essays, edited by Mitsu Matsuoka, Osaka, JP: Osaka Kyoiku Tosho, 2015, pp. 441 - 455.

“The Evolutionary Paradigm and the Fourth Dimension.” Anglistentag-Proceedings: Multiple Modernisms, Wissenschaftlicher Verlag Trier, 2015.

“Literature, Subjectivity, and ‘Human Nature’: Evolution in Literary Studies.” Subjectivity 7 (2014), pp. 254-269. (peer-reviewed)

“Speech, Affect and Intervention in Joseph Conrad’s Chance.” The Conradian 39.1 (2014), pp. 36-52. (peer-reviewed)

“Material Culture and Nostalgia: Present-ing the Past in Cranford.” With Doris Feldmann. Neo-Victorian Literature and Culture, edited by Nadine Böhm und Susanne Gruss, Studies in Nineteenth Century Literature, London: Routledge, 2014.

“Gift, Credit and Obligation in Timon of Athens.” Money Matters: Shakespeare’s Finances, edited by Felix Sprang and Christina Wald, Shakespeare Seminar Online 11, 2013. http://shakespeare-gesellschaft.de/en/publications/seminar/ausgabe-11-2013.html.

“Modernist Melancholia and Time: The Synchronicity of the Non-Synchronic in Freud, Tylor and Conrad.” The Literature of Melancholia, Early Modern to Postmodern, edited by Martin Middeke and Christina Wald, London: Palgrave Macmillan 2011, pp. 173-186.

“Ereignis und Wiederholung als Koordinaten von Geschlecht und Gedächtnis.” Querelles. Jahrbuch für Frauen- und Geschlechterforschung 13, edited by Sabine Lucia Müller and Anja Schwarz, Göttingen: Wallstein, 2008, pp. 29-48. (peer-reviewed)

“Der Mythos der natürlichen Ordnung und seine Beharrlichkeit in der Betrachtung der Geschlechterdifferenz.” Ästhetik & Kommunikation 113 (2001), pp. 71-72.

 

Reviews

Andreas Höfele, No Hamlets: German Shakespeare from Nietzsche to Carl Schmitt. Oxford: Oxford University Press, 2016. The Germanic Review, 93.3 (August 2018).

Brian Sheerin, Desires of Credit in Early Modern Theory and Drama: Commerce, Poesy, and the Profitable Imagination. Studies in Performance and Early Modern Drama. London, New York: Routledge, 2016. Shakespeare-Jahrbuch, 153 (2017).

Johannes Wally, Secular Falls from Grace. Religion and (New) Atheism in the Implied Worldview of Ian McEwan’s Fiction (Studies in English Literary and Cultural History 62). Trier: Wissenschaftlicher Verlag Trier, 2015. AAA, 41:2 (2017).

„Fictionality Reconsidered“, Konferenzbericht, Journal of Literary Theory, 2012.
http://www.jltonline.de/index.php/conferences/article/view/461/1155